domowe sposoby na zdrowy sen

Sposoby na zdrowy sen – 5 zasad udanego odpoczynku

Przeciętna jakość snu jest teraz dramatycznie niska. Wszyscy nagminnie nie dosypiają, a nawet gdy komuś jakimś cudem uda się spędzić w łóżku te siedem czy osiem godzin, ten dłuższy sen na ogół i tak jest kiepski i nie pozwala w pełni się zregenerować. Jak zmienić tę kolej rzeczy? Tego dowiesz się z dzisiejszego tekstu. Wskażemy w nim najskuteczniejsze i zarazem najprostsze (bo domowe!) sposoby na zdrowy sen. Możesz wcielić je w życie od teraz. Naprawdę nie ma na co czekać.

Zaraz przejdziemy do konkretów, ale jeszcze na początek kilka słów o wpływie snu na jakość całego życia. To w nocy twoje ciało, umysł i cały organizm mogą się zregenerować. Jeżeli ta regeneracja z jakiegoś powodu jest zaburzona i nie przebiega prawidłowo, rano budzisz się zmęczony (niezależnie od tego, o której wstajesz), w pracy szybko dopada cię brak energii, a koncentracja czy jakakolwiek umiejętność skupienia spadają na łeb na szyję. Niby jakoś sobie żyjesz, ale z tego życia nie czerpiesz żadnej radości. Wszystko wydaje się trudne, męczące i zbyt wymagające. To mogą być skutki niedosypiania, bezsenności albo innych zaburzeń rytmu snu. Odzyskując kontrolę nad nocnym odpoczynkiem, odzyskasz kontrolę nad całym swoim życiem.

1. Wyznacz indywidualny rytm dobowy

Domowe sposoby na zdrowy sen na nic ci się nie przydadzą, jeżeli za każdym razem podczas prób zasypiania będziesz korzystać z innych metod albo praktykować je w inny sposób, nie wyrabiając sobie żadnej stałej rutyny. Nawyki są najważniejsze. Umysł je lubi i szybko przyzwyczaja się do pewnych schematów, dlatego możesz być pewien, że jeśli od dziś codziennie będziesz się kłaść o dokładnie tej samej porze, załóżmy o 22, już za miesiąc dokładnie na kilka minut przed nadejściem tej godziny zaczniesz robić się wyraźnie zmęczony, a sen zaraz potem przyjdzie niemalże sam.

Wnioski są proste. Jak szybko zasnąć? Przede wszystkim zawsze staraj się kłaść do łóżka o podobnej godzinie i tej samej zasady trzymaj się podczas wstawania. Jeżeli budzisz się o szóstej rano, staraj się zasypiać między 22 a 23. Pilnuj tych godzin nawet podczas weekendów. Przed pójściem do łóżka możesz zażyć olejek CBD, aby szybciej zasnąć.

2. „Oczyść” przestrzeń do snu

Kobieta śpi przy telefonie
Telefon na pewno NIE powinien leżeć z tobą w łóżku.

Zaczniemy sobie od czegoś prostego, czyli od oczyszczenia miejsca, w którym zwykle śpisz i odpoczywasz. Teoretycznie sypialnia powinna kojarzyć się ze snem, ale bardzo możliwe, że twoja podświadomość łączy ją raczej z rozrywką i przyjemnymi, aczkolwiek dość angażującymi czynnościami. To w sypialni wieczorami wszyscy oglądamy telewizję. Potrafimy przesiadywać przy ukochanych serialach do późnych godzin wieczornych, byleby tylko dowiedzieć się, co wydarzy się w kolejnym i jeszcze następnym odcinku. W sypialni możesz też surfować po Internecie, sprawdzać maile lub – co gorsza – pracować. A absolutnie nie powinieneś tego robić. Sypialnia ma być synonimem SPOKOJNEGO relaksu.

Oczywiście z uwagi na ograniczenia przestrzenne czasem trzeba popracować czy pouczyć się właśnie w sypialni, ale nawet jeśli wykorzystujesz to pomieszczenie do pracy bądź nauki, postaraj się przynajmniej o to, by na jakieś dwie, a najlepiej trzy godziny przed snem odstawić wszystkie urządzenia wydzielające mocniejsze światło. Mówimy tu o komputerach, tabletach, telewizorze i telefonie komórkowym. Zamiast relaksować się przy kolejnym serialu, lepiej weź do ręki książkę i chwilę poczytaj. Na niektórych takie czytanie działa lepiej niżeli najsilniejsze tabletki nasenne. Zwłaszcza jeśli sięgniesz po nudne romansidło.

3. Zadbaj o swój spokój

Nie tylko doraźnie, ale właśnie długofalowo, by uchronić się przed skutkami długo utrzymującego się stresu, który zawsze odbija się negatywnie na śnie, regeneracji i wypoczynku. Każdy powinien znaleźć swój sposób na radzenie sobie z napięciem. Jeżeli wciąż nie znalazłeś czegoś takiego, zacznij tego szukać – wypróbuj jogę albo medytację, spróbuj zapisać się na pływanie albo po prostu zacznij mówić otwarcie o swoich problemach i nie tłum w sobie emocji, które prędzej czy później i tak będą musiały znaleźć dla siebie ujście. Już jakiś czas temu na naszym portalu pojawił się specjalny artykuł, w którym opisaliśmy 4 szybkie sposoby na relaks. Zagwarantują ci one efekt odprężenia już w przeciągu 15 minut. Jedna z tych metod jest niezwykle przyjemna, bo polega na… jedzeniu czekolady!

Jeżeli jednak nie działają na ciebie ani żadne sposoby na twardy sen, ani żadne szybkie metody na relaks, może to oznaczać, że twoje problemy są poważniejsze i wymagają tego, by zajął się nimi specjalista. Nie zwlekaj z rozpoczęciem profesjonalnego leczenia. Zgłoś się do psychologa, terapeuty albo psychiatry, by w końcu uzyskać prawdziwą pomoc. Z głębokiej depresji nie da się wyjść przy pomocy czekolady, ćwiczeń fizycznych czy nawet wsparcia przyjaciół. Tego rodzaju choroby i zaburzenia psychiczne powinny być zwalczane na terapii lub poprzez leczenie farmakologiczne (albo połączenie obu tych metod).

4. Zioła na zasypianie

Kobieta i lawendowe pole - naturalne zioła.
Już sam zapach lawendy znakomicie uspokaja i wycisza.

Dawniej na problemy z zasypianiem zalecano głównie ciepłe mleko, dziś wiemy już, że jeszcze lepiej (i przyjemniej) od niego działają różnorodne zioła. Wieczorem śmiało sięgaj po zioła takie jak: kozłek lekarski, męczennica, melisa, rumianek, szyszki chmielu oraz lawenda. Wszystkie z nich charakteryzują się właściwościami uspokajającymi i delikatnym działaniem nasennym, dzięki czemu są to naprawdę świetne (i naturalne) sposoby na zdrowy sen. Takich ziółek raczej nie da się przedawkować, bo też trudno wypić ich większą ilość. Śmiało możesz je natomiast mieszać. Zamiast zastanawiać się nad tym, jakie zioła na zasypianie wybrać tym razem, stwórz autorską mieszankę z tego, co akurat będziesz mieć pod ręką.

Wiesz już, co wypić na dobry sen, a co z jedzeniem? Kolacja powinna być oczywiście lekka, aby układ pokarmowy mógł w miarę szybko sobie z nią poradzić i nie musiał trawić jej w momencie, gdy ty będziesz już zasypiać. Wieczorem warto postawić na coś węglowodanowego, gdyż udowodniono, że to węglowodany ułatwiają zasypianie. Posiłek spożyj mniej więcej trzy godziny przed snem. No i unikaj nocnych wypadów do kuchni. Zwłaszcza jeśli chcesz i dobrze spać, i dobrze wyglądać.

5. Nic na siłę

Czasem jednak człowiek tak bardzo chce zasnąć, że leżąc już w łóżku, sam zaczyna się nakręcać natrętnymi myślami o bezsenności i w ten sposób od razu wpada w błędne koło. Przestań na własne życzenie wpadać w tę niekończącą się spiralę. Jeżeli już od godziny leżysz w łóżku i tylko przekręcasz się z boku na bok, zamiast myśleć o tym, ile godzin zostało ci jeszcze do porannej budki, lepiej wstań i spróbuj zająć się czymś innym, byleby tylko nie skupiać się na swojej bezsenności albo sprawach związanych z przyszłym dniem. Nie włączaj jednak telewizora i nie używaj telefonu. Możesz przejść się do drugiego pokoju, wypić szklankę wody albo przeczytać rozdział książki. Nie staraj się na siłę zasnąć. W ten sposób osiągniesz odwrotny efekt i tylko dodatkowo pobudzisz się natrętnymi myślami.

Sposoby na zdrowy sen – podsumowanie

Oczywiście istnieją jeszcze zupełnie inne sposoby na zasypianie i utrzymywanie głębokiego snu, ale my omówiliśmy akurat te metody, które prawie zawsze działają, o ile są rzeczywiście praktykowane i to praktykowane regularnie. A co z gotowymi tabletkami? Czy tabletki nasenne są czymś, co warto by było zastosować? Czy warto je kupować? Ano niekoniecznie. Pamiętaj, że kolorowa kapsułka może zlikwidować jedynie objawy problemu. Nigdy nie zwalczy przyczyny bezsenności czy zaburzonego przebiegu snu. A to właśnie tą przyczyną wypadałoby się jednak zająć.

Similar Posts