Jak dbać o serce na wakacjach

Porady dla sercowców – jak dbać o serce na wakacjach?

Choroby układu krążenia atakują niestety coraz młodszych. Zaczyna się od powysiłkowego przyspieszonego tętna, a kończy na nadciśnieniu, miażdżycy lub całkowitej niewydolności serca, czego ostatecznym skutkiem może być zawał lub udar, a w konsekwencji nawet śmierć. Zmagasz się z tym na co dzień? W takim razie powinieneś wiedzieć, jak dbać o serce. Leczenie jest ważne, ale równie ważna jest profilaktyka i konsekwentna zmiana stylu życia.

Sercowcom najbardziej zagraża właśnie okres wakacyjny. Latem dochodzi do wyraźnego wzrostu temperatury powietrza, jest słoneczniej, a okoliczności sprawiają, że nawet typowi kanapowcy stają się głodni ruchu i zaczynają uprawiać różne sporty. Uważaj jednak, by z tym wszystkim nie przegiąć. Podczas całego lata, a już zwłaszcza na urlopie staraj się postępować zgodnie z poniższymi zasadami, a twoje serce będzie ci za to naprawdę wdzięczne.

1. Pamiętaj o nawodnieniu

Osoby chorujące na serce i inne choroby układu krążenia nie mogą dopuszczać do zmniejszania objętości krwi, gdyż przy takiej sytuacji serce zawsze zaczyna pracować szybciej, by nadrobić zaległości, a oczywiście nie jest to dla niego dobre. Spadek objętości może nastąpić wskutek niewystarczającego nawodnienia organizmu. Zamiast kupować kolejne tabletki na wzmocnienie serca, kup więc dodatkową zgrzewkę wody. Dbaj o optymalne nawodnienie. Rób to przy pomocy poniższych metod:

  • uważaj na alkohol – wszystko jest dla ludzi, ale w umiarkowanych ilościach, zwłaszcza gdy mówimy o alkoholu, który w nadmiarze niemalże zawsze prowadzi do odwodnienia (nawet jeśli nie od razu, to przynajmniej na drugi dzień). Spożywanie napojów wysokoprocentowych zawsze zwiększa ryzyko pogłębienia się chorób serca. Lampka wina wypita na specjalną okazję raczej ci nie zaszkodzi, ale już codzienne sięganie po alkohol, nawet w pozornie niewielkich ilościach, może mieć spore negatywne skutki, których spokojnie można uniknąć.
  • miej wodę zawsze przy sobie – i pij ją przez cały dzień małymi łykami. Wybierasz się na przejażdżkę rowerową ze znajomymi albo na górską wędrówkę z rodziną? Spakuj więc do plecaka przynajmniej jedną półtoralitrową butlę wody. Tę małą, półlitrową, tak naprawdę zawsze powinieneś mieć gdzieś przy sobie, nawet jeśli wychodzisz z domu dosłownie na pół godziny. Pić trzeba przed pojawieniem się uczucia pragnienia. Jeżeli czujesz się spragniony, to niestety znak, że doprowadziłeś już przynajmniej do delikatnego odwodnienia organizmu.
  • naucz się przygotowywać bezalkoholowe drinki – by chłodzić się nimi podczas największych upałów. Zamiast sięgać po piwo z lodówki, przygotuj pyszną lemoniadę ze zwykłej wody, dodając do niej kostki lodu, plastry świeżego zielonego ogórka, trochę listków mięty oraz cząstki świeżej cytryny. Taka „lemoniada” smakuje równie świetnie z dodatkiem mrożonych owoców. Kombinuj i wymyśl swój własny przepis na najsmaczniejszy drink bezalkoholowy!

2. Ostrożnie z aktywnością

Dwaj rowerzyści i piękny krajobraz z górami.

Sport to zdrowie! Ale czy aby na pewno w każdym przypadku? Pytając lekarza o to, jak poprawić kondycję serca, w odpowiedzi najprawdopodobniej usłyszysz radę, by zacząć więcej się ruszać – biegać, jeździć na rowerze, ćwiczyć na siłowni albo przynajmniej spacerować. Ty sam wiesz jednak najlepiej, jak dbać o serce. Jeżeli więc podczas treningu czujesz się tak, jak gdybyś zaraz miał wykitować, a twoje serce z uwagi na maksymalny wysiłek miało dosłownie wyskoczyć z klatki piersiowej, oznacza to, że ten trening nie jest dla ciebie dobry – chyba logiczne, czyż nie? Zawsze musisz dostosowywać się do możliwości swojego organizmu. Nie patrz na innych. Patrz na siebie i na to, co dobre dla ciebie i dla twojego serca.

O serce najlepiej zadba wysiłek typu cardio, ale trzeba uważać na to, by nie przeistoczył się on w sprint i zbyt wymagającą formę aktywności. Ćwicz przy umiarkowanym tętnie Jeżeli biegasz lub maszerujesz, rób to tak, aby podczas pokonywania dystansu móc prowadzić normalną swobodną rozmowę z drugą osobą. Po prostu nie przeginaj. Jeżeli wybrana aktywność wywołuje u ciebie zadyszkę, bóle głowy i doprowadza do skrajnego uczucia zmęczenia, oznacza to, że zdecydowanie jest ona zbyt intensywna i zarazem NIEZDROWA dla serca.

3. Zafunduj sobie prozdrowotny urlop

Twojemu sercu wakacje na pewno dobrze zrobią. Urlop musi się jednak odbyć w odpowiednich warunkach, bo o ile dwa dni spędzone nad polskim morzem nie powinny ci zaszkodzić, tak już tydzień wypoczynku w bardzo gorącym egzotycznym kraju może zakończyć się pogorszeniem stanu zdrowia z uwagi na specyficzny klimat sprzyjający udarom. Na wakacjach uważaj więc na:

  • górskie piesze wędrówki – spokojne spacery po Beskidach wyjdą ci tylko na dobre, ale już pokonywanie Orlej Perci czy nawet próba zdobycia Rysów od polskiej strony prawdopodobnie okażą się zbyt dużym wyzwaniem dla twojego serca. Nie rzucaj się na głęboką wodę. W historii TOPR znajdziesz wiele takich przypadków, w których ratownicy musieli ściągać ze szlaków osoby po nagle przebytych zawałach i udarach, które już wcześniej chorowały na serce, a mimo tego zdecydowały się na zdobycie wyższego szczytu i to nieraz w bardzo trudnych letnich warunkach.
  • morski klimat – klimat niezwykle przyjemny, ale też i w pewnym stopniu niebezpieczny. Jak dbać o serce na wakacjach? Zamiast ruszać nad Bałtyk, tak jak robi to większość Polaków, udaj się lepiej na Mazury czy jakieś małe jeziorko. Morski klimat charakteryzuje się ciągłymi agresywnymi zmianami temperatur i ogólnie drastycznymi zmianami warunków atmosferycznych. Tutaj nawet ciśnienie atmosferyczne nie działa na twoją korzyść. A jako że nad morzem panują teraz tłumy, chociażby z tego powodu warto je sobie odpuścić.
  • egzotyczne kraje – w których, jak to powiedzieliśmy na samym początku, jest po prostu zbyt gorąco. A jeśli już mimo wszystko chcesz zaznać na własnej skórze odrobiny egzotyki, postaraj się przynajmniej zrobić wszystko, by uniknąć udaru. Działania, które pozwalają mu zapobiec, opisujemy poniżej ↓

~~~ OCHRONA PRZED UDAREM SŁONECZNYM – JAK DBAĆ O SERCE NA WAKACJACH ~~~

1. W godzinach okołopołudniowych unikaj przebywania na świeżym powietrzu. Promieniowanie słoneczne zwykle jest najbardziej agresywne między 11 a 15.

2. Ubieraj się lekko. Sięgaj po odzież wykonywaną z naturalnych materiałów. Doskonały będzie len.

3. Używaj nakryć głowy, aby osłonić najbardziej newralgiczną partię ciała.

4. Zawsze miej przy sobie wodę. Jeżeli możesz – zimną lub chłodną, aby przy okazji orzeźwić się od wewnątrz.

5. Uważaj na procenty. W trakcie największych upałów nie spożywaj napojów alkoholowych.

6. Reaguj, gdy robi ci się słabo. Nie przemęczaj się, ograniczaj wysiłek fizyczny (jeśli tylko możesz) i pozwalaj sobie na dłuższy odpoczynek, gdy tylko czujesz, że go potrzebujesz.


4. Chroń się przed szokiem termicznym

Dziewczyny w bikini wskakują do wody - wakacje na plaży

Tę zasadę warto wbić sobie do głowy zwłaszcza w przypadku spędzania wakacji nad Bałtykiem, a jednak wielu Polaków spędzi je właśnie w okolicy naszego pięknego, aczkolwiek dość chłodnego morza. O szok termiczny w takich warunkach niestety nietrudno. A czego nie lubi serce? Właśnie takich nagłych zmian temperatur. Mocno rozgrzane od słońca ciało domaga się schłodzenia, dlatego naturalnym odruchem po godzinnym wylegiwaniu się na ciepłym piasku i opalaniu skóry jest skok do zimnej wody. W taki sposób fundujesz sobie jednak właśnie sztok termiczny albo niebezpiecznie się do niego zbliżasz. Oczywiście możesz schłodzić się w wodzie, ale rób to na spokojnie i w odpowiedni sposób. Zawsze zanurzaj się powoli. Nie próbuj wbiegać do wody, ani tym bardziej wskakiwać do niej z jakiegoś podestu czy wyższej górki. Stopniowo zmieniaj temperaturę swojego ciała, aby zadbać i o siebie, i o swoje serce.

5. Zdrowo się odżywiaj

Warto stosować różnego rodzaju suplementy diety na serce (ze swojej strony możemy polecić chociażby nowoczesne środki na nadciśnienie), ale warto też zadbać o podstawę, jaką jest prowadzenie zdrowego stylu żywienia. Na co dzień niezłą wymówką do sięgania po gotowce, słone przekąski i słodycze jest brak czasu. A skoro na wakacjach tego czasu masz zdecydowanie więcej, możesz bardziej pomyśleć o tym, jak zadbać o serce przy pomocy odpowiedniej wartościowej żywności.

Proste zmiany w sposobie żywienia mogą naprawdę wiele zmienić. Sam się o tym przekonaj! Nawet jeśli na wakacjach masz zamiar totalnie odpocząć od gotowania i korzystać wyłącznie z ofert lokalnych restauracji i knajpek, zawsze masz wybór i zawsze możesz wybrać z menu coś takiego, co będzie dla twojego serca naprawdę dobre. Unikaj przede wszystkim fast-foodów. Z uwagi na to, że zawsze zawierają one mnóstwo soli (zwłaszcza gotowe hamburgery, frytki i zapiekanki), mogą podwyższać ciśnienie krwi i zwiększać nadciśnienie oraz pogarszać kondycję serca. Postaw na to, co naturalne i jednocześnie wysoce odżywcze. Świetnymi przykładami tego typu dań, których w wakacyjnych kurortach zwykle nie brakuje, są:

  • świeże tłuste ryby (najlepiej jedzone z sałatkami, nie frytkami)
  • owoce morza
  • różnego rodzaju zupy i kremy
  • lokalne warzywa i owoce (alternatywa dla lodów i gofrów)

Jak dbać o serce – podsumowanie

Trzymaj się powyższych wskazówek dotyczących tego, jak dbać o serce, a twoje wakacje okażą się super zdrowe dla całego twojego organizmu, a przede wszystkim dla twojego serca. Wspomóż też pracę tego narządu specjalistycznymi suplementami. Są one przystosowane do leczenia różnych dolegliwości – nadciśnienia, choroby wieńcowej czy nawet miażdżycy. Wystarczy ich poszukać, popatrzeć do kogo są kierowane, a następnie dobrać coś do swojego organizmu. Warto! Suplementacja potrafi być bardzo pomocna.

Similar Posts