czerwone serce na ciemnym tle

Jak wzmocnić serce – proste domowe sposoby

Serce jest narządem, który pracuje non stop. Bez żadnej przerwy czy chwili wytchnienia. Zostało zaprogramowane w taki sposób, by wytrzymywać te duże obciążenia, jednakże nie zmienia to faktu, że nawet ono potrafi się zmęczyć, zwłaszcza gdy nie dba się o nie na co dzień i ma się już więcej niżeli te dwadzieścia czy trzydzieści lat. To jak wzmocnić serce? O tym będziemy mówić dzisiaj.

Może zacznijmy od tego, kto w ogóle powinien pomyśleć o zadbaniu o serce. A na pewno muszą zrobić to seniorzy, czyli osoby w wieku ok. 60 lat i więcej. Mniej więcej na tym etapie życia układ sercowo-naczyniowy zaczyna wyraźnie gorzej funkcjonować. Pojawiają się problemy z nadciśnieniem, dochodzi do zesztywnienia tętnic i osadzenia się na ich ściankach większych ilości blaszek miażdżycowych, a samo serce zaczyna gorzej radzić sobie z codziennymi obowiązkami, co wynika m.in. z nieprawidłowego rozrostu tworzących je tkanek.

Codzienny styl życia ma znaczenie

O serce najlepiej dbać na co dzień. Comiesięczny specjalistyczny zabieg na niewiele się zda, jeżeli zaniedbane zostaną podstawy, a do tych podstaw należy właśnie ogólny styl życia. On musi być zdrowy i dobrze zorganizowany. Można powiedzieć, że trzeba go oprzeć na czterech fundamentalnych elementach, do których należą:

  1. Zdrowa dieta bogata w antyoksydanty.
  2. Odpoczynek i sen.
  3. Utrzymywanie prawidłowej masy ciała (właściwego BMI).
  4. Stronienie od używek.

Gwoli ścisłości – nikt nie jest idealny i nikt nie prowadzi idealnego trybu życia w stu procentach, ale chodzi o to, by pączek polany lukrem był przyjemnym odstępstwem od diety, a nie normą, podobnie jak smażony kotlet schabowy czy szklanka piwa. Z kolei z papierosów najlepiej całkowicie zrezygnować i je rzucić, np. z pomocą omawianych już tutaj tabletek Resmoker. Palenie nie daje absolutnie żadnych korzyści. Nawet nie odpręża, bo jest to tylko złudzenie.

Jak wzmocnić serce ćwiczenia

W sumie do czterech powyższych fundamentów można by jeszcze dopisać ćwiczenia. Regularny wysiłek usprawni przepływ krwi, wprowadzając do serca znacznie więcej tlenu i dobrych dla niego substancji odżywczych, czyli dbając o jego dotlenienie i odżywienie. Ruch nie musi być przy tym wielce intensywny. Ważne, by delikatnie podnosił tętno i lekko przyspieszał pracę serca (ilość uderzeń na minutę). Nawet zwykłe marsze/szybkie spacery wiele zdziałają. Każdy dodatkowy kilometr pokonany w ciągu dnia zmniejsza ryzyko zawału i innych chorób serca.

Jak wzmocnić serce treningiem? Aby aktywność miała sens, najlepiej zajmować się nią codziennie. Czas trwania pojedynczej jednostki treningowej powinien wynosić przynajmniej pół godziny.

Serce jest mięśniem, tak więc musi być trenowane tak samo jak bicepsy, tricepsy, dwugłowe uda i wszelkie inne mięśnie występujące w ciele człowieka. Mięsień niećwiczony stopniowo zanika lub słabnie. Ta zasada tyczy się tak samo bicepsów, jak i serca.

Suplementacja jako uzupełnienie diety

W dzisiejszych czasach ludzie lubią wspomagać się różnymi produktami z zewnątrz. Nie wierzą w to, że samą dietą i regularnymi ćwiczeniami zdołają wzmocnić zmęczone serce albo zdają sobie sprawę z tego, że ich styl życia nigdy nie będzie idealny, dlatego pewne braki i niedociągnięcia pragną jakoś nadgonić, chociażby przy pomocy suplementacji. A jest to naprawdę niezły pomysł. Wiele produktów jest w stanie wzmocnić serce.

Kontrola zdrowia to podstawa

Może jednak zdarzyć się tak, że pomimo stosowania tych wszystkich metod, nie uda się uchronić serca przed wszystkimi chorobami. Trzeba to na bieżąco sprawdzać. Świetne samopoczucie nie zawsze jest równoznaczne ze świetnym stanem zdrowia. Zawsze powtarzamy, że profilaktyka bywa ważniejsza od leczenia, bo dzięki niej to leczenie często staje się zbędne. Można szybciej reagować na ewentualne negatywne zmiany. Każdy, kto troszczy się o swoje zdrowie (zwłaszcza seniorzy!!!) powinien regularnie się badać.

A jak to robić? Wystarczy trzymać się pewnego ogólnego harmonogramu, stworzonego z myślą o seniorach:

  • 1-2 razy w tygodniu pomiar ciśnienia
  • 1 raz w roku badanie EKG
  • 1 raz na 5 lat badanie cholesterolu

Jest to taki ogólny i całkiem uniwersalny harmonogram, ale będzie on wyglądać zupełnie inaczej w przypadku osób mocniej narażonych na problemy z układem sercowo-naczyniowych – m.in. tych, które są już w podeszłym wieku, przeszły zawał serca albo mają genetyczne predyspozycje do choroby wieńcowej lub nadciśnienia.

Jak wzmocnić serce – podsumowanie

Choroby serca nie biorą się z niczego. Oczywiście można być na nie uwarunkowanym genetycznie, jednakże nawet w takim przypadku da się zahamować ich rozwój i nie dopuścić do tego, by zaszkodziły one poważniej zdrowiu czy życiu, o ile wcześniej się je rozpozna, czyli zadba się o profilaktykę. Powyższe rady pomogą każdemu, kto chce po prostu o siebie zadbać. O siebie i swoje serce!

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *