Zdrowe jedzenie w pojemnikach - dieta pudełkowa

Jak poprawić krążenie JEDZENIEM – konkretne przykłady

Jedzenie jest chyba najlepszym i jednocześnie najbardziej niedocenianym suplementem diety. Ale oczywiście nie każde jedzenie. Tylko to, które działa w określony sposób i na konkretną przypadłość. Inaczej należy komponować jadłospis, w przypadku gdy chce się, by miał on właściwości odchudzające, a inaczej wtedy gdy ma on wesprzeć pracę serca i poprawić stan układu krwionośnego. Dziś zajmiemy się właśnie tym drugim aspektem. Zobaczmy więc, jak poprawić krążenie naturalną zdrową żywnością.

Poniżej umieszczamy cztery grupy produktów, które zdołają w pośredni lub bezpośredni sposób wpłynąć na krążenie. Jeżeli jednak problemy z krążeniem są poważniejsze i doszło już np. do powstania nadciśnienia, zachęcamy od razu do połączenia zdrowej diety z naturalną suplementacją.

Jedzenie, które poprawia krążenie:

Zaraz przejdziemy do sedna tematu, ale zanim jeszcze to zrobimy, warto by było powiedzieć sobie, czego taki jadłospis dobry dla krążenia NIE powinien zawierać. A nie powinien on składać się z tłuszczów nasyconych. Najgorsze będą oczywiście tłuszcze trans. Im ich mniej, tym lepiej, tak więc na co dzień warto całkowicie ich unikać. Zamiast tego dieta w chorobach układu krążenia jadłospis powinien obfitować w:

1. Różnego rodzaju orzechy

Różne orzechy w miseczce - pistacje, orzechy laskowe, migdały i kuleczki czekoladowe

Czyli chociażby orzechy włoskie, orzechy laskowe, migdały, nerkowce albo orzechy brazylijskie. Maleńkie orzeszki pinii też są świetne, bo doskonale sprawdzają się w roli posypki do dań z makaronami i mięsnymi sosami. Najmniej zdrowe są arachidy, ale i one od czasu do czasu mogą pojawić się w jadłospisie. Ważne jest to, by orzechy jeść w ich najczystszej postaci. Należy wystrzegać się tych, które są dosalane przez producenta, smażone bądź prażone. Każda obróbka termiczna zawsze doprowadza do chociażby minimalnych strat pewnych substancji odżywczych. A tego zdecydowanie nie chcemy. Chcemy czerpać z orzechów to wszystko, co jest w nich najlepsze.

Jak poprawić krążenie z pomocą orzechów?

Nic prostszego -> wystarczy każdego dnia sięgnąć po ich niewielką garść – ilość mieszczącą się w jednej dłoni. Wprowadzą one do organizmu spore dawki dwóch bardzo ważnych substancji mineralnych: potasu i magnezu. Dzięki nim mięśnie naczyń krwionośnych ulegną wzmocnieniu i zaczną lepiej pracować. To zaowocuje efektywniejszym przepływem krwi i obniżeniem ciśnienia tętniczego. Substancje występujące w orzechach mogą też chronić przed miażdżycą i zakrzepami.

2. Tłuste ryby morskie

Trzy zdrowe dania z tłustych ryb, orzeszków i sosów

A zwłaszcza łosoś, choć nasze rodzime makrelki czy śledzie też są wspaniałe, tak więc wszystkie wymienione ryby można jeść wymiennie, co by prozdrowotny jadłospis na dobre krążenie zbyt szybko się nie znudził. Wieprzowinie mówimy nie, rybom duże TAK! Akurat w ich przypadku wysoka zawartość tłuszczu jest atutem, a nie mankamentem, dlatego zamiast sięgać po dorsza, lepiej wziąć śledzia, gdyż pieczony dorsz bywa może smaczny, ale jedyne, co może zaoferować organizmowi, to nieco więcej białka. Układ krążenia do dobrego funkcjonowania potrzebuje natomiast dobrych kwasów tłuszczowych. Nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zwłaszcza tych omega-3, których w wielu produktach w ogóle nie ma, a które w rybach akurat występują (ale w rybach tłustych!).

Jak poprawić krążenie z pomocą ryb?

Przede wszystkim trzeba te ryby jeść i trzeba to robić regularnie, czyli przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, aby zapewnić sobie solidną porcję tłustego zdrowego mięsa. Apetyczne rumiane kawałki bogate w kwasy omega-3 dbają o to, by serce pracowało w dobrym dla niego rytmie. Zapobiegną również stanom zapalnym, które posądza się o doprowadzanie do miażdżycy. Ryby naprawdę są super, choć trzeba uważać na to, jak się je przyrządza – gotowane lub pieczone zawsze będą dużo zdrowsze od tych smażonych, a tym bardziej tych smażonych w grubej warstwie kalorycznej panierki (otyłość pogłębia problemy z krążeniem).

3. Czerwone i zielone warzywa

Zielone warzywa - brokuły, awokado, papryka, szparagi, sałata, natki

Po zachorowaniu można od razu sięgnąć po sztuczne leki na poprawę krążenia, a można też początkowo spróbować poratować się tym, co niepozorne, a jednak bardzo skuteczne. Warzywa to istna kopalnia leczniczych i prozdrowotnych substancji. Różne ich odmiany będą dobrze działać na krążenie, ale najlepiej zadziałają na nie właśnie te o barwie zielonej oraz czerwonej. Wszelkiego rodzaju warzywa liściaste mają w sobie sporo antyoksydantów, dzięki czemu ogólnie rzecz biorąc usuwają wolne rodniki i działają przeciwzapalnie, a przy tym mają na tyle niewiele kalorii, że można jeść je bez ograniczeń. Z kolei warzywa czerwone, a zwłaszcza pomidory, zawierają wyjątkowy barwnik LIKOPEN, który chroni przed utlenianiem się złego cholesterolu, a także przed jego odkładaniem się na ściankach naczyń krwionośnych (czyli tym samym przed miażdżycą).

Jak poprawić krążenie z pomocą kolorowych warzyw?

Trzeba je po prostu jeść i to nie tyle codziennie, co najlepiej przy każdym posiłku. A jeszcze lepiej – tuż przed posiłkiem, by wstępnie zaspokoić głód i ograniczyć później ilość pochłoniętych kalorii. Na układ krążenia źle wpływają też bowiem nadwaga i otyłość. Jeżeli ma się problemy z wagą (zwłaszcza w wieku dojrzałym lub starszym), zwykle ma się tez problemy z krążenie, a wtedy na nic nie zdadzą się specjalistyczne leki na poprawę krążenia, dopóki nadprogramowe kilogramy nie zostaną zrzucone.

4. Zdrowe tłuszcze

Sałatka z rzodkiewką, jabłko, orzechy i pestki, oliwa z oliwek.

Ogólnie rzecz biorąc dobre dla krążenia mogą okazać się różnego rodzaju tłuszcze roślinne, jednak ze swojej strony polecamy sięgać po prostu po klasyczną oliwę z oliwek. Ona jest jednak najlepsza. Ma świetny stosunek kwasów omega-3 do omega-6, a przy tym na tyle neutralny smak, że dobrze komponuje się dosłownie ze wszystkim. Trzeba się do niej po prostu przyzwyczaić. Śmiało można dodawać ją do sałatek na zimno, jak i smażyć na niej potrawy, zastępując nią zwykłe masło czy margarynę. Nie bez powodu dieta śródziemnomorska uznawana jest za najzdrowszą dietę świata. To właśnie w niej główną rolę odgrywa oliwa z oliwek i ogólnie rzecz biorąc same oliwki.

Jak poprawić krążenie z pomocą zdrowych tłuszczy?

Akurat po oliwę oliwek warto sięgać codziennie. Zawsze wtedy, gdy chce się uzupełnić danie jakimś tłuszczem albo gdy chce się coś usmażyć. Oliwa jest bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, a ponadto zawiera też sporo polifenoli (silnych antyoksydantów). Ten skład sprawia, że ma ona zdolność do obniżania poziomu złego cholesterolu we krwi, a podwyższania tego dobrego.

Podsumowanie

Dieta w chorobach układu krążenia jadłospis powinien obfitować we wszystkie opisane wyżej produkty, bo wtedy właśnie wykaże się działaniem leczniczym. Taki sposób żywienia może albo zastąpić leczenie, albo je uzupełnić. Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Czasami leki okazują się jednak niezbędne.

Similar Posts