Pomiar wagi, kanapka i odchudzanie

Dlaczego nie mogę schudnąć – 5 (nie)oczywistych przyczyn

Odchudzasz się już od dobrych kilku miesięcy, a waga wciąż ani drgnie? W takim razie gdzieś musisz popełniać błąd, bo w przeciwnym wypadku twoja masa ciała koniec końców na pewno zaczęłaby spadać. Dlaczego nie mogę schudnąć? Być może po prostu źle podchodzisz do całego procesu zbijania wagi. Zanim więc przejdziesz do dalszej części tekstu, zapoznaj się z naszymi poprzednimi artykułami, w których opisujemy różne sposoby na przyspieszenie odchudzania:

Poważniejszy problem masz jednak w sytuacji, gdy już korzystasz z naszych rad, a i tak nie potrafisz skutecznie schudnąć. Co wtedy? Pozostaje ci tylko znaleźć przyczynę (a może i nawet kilka przyczyn) nieefektywnego chudnięcia. Różne czynniki potrafią poważnie zaburzać proces redukcji. Trzeba je oczywiście wyeliminować, aby wrócić na dobre tory i w końcu zacząć widzieć rezultaty własnych starań. Jeszcze ci się uda!

1 – Rezygnujesz ze śniadań

Moda na prowadzenie modelu żywieniowego IF doprowadziła do tego, że wiele osób zaczęło uznawać śniadania za coś złego – coś, z czego absolutnie trzeba zrezygnować, jeżeli w ogóle ma być mowa o skutecznym odchudzaniu. IF (w tłumaczeniu Intermittent Fasting, czyli taki post przerywany) działa na zasadzie okresowej głodówki. Określoną dla danej osoby ilość kalorii spożywa się na nim przez wyznaczoną ilość godzin (przeważnie osiem, rzadziej sześć czy nawet cztery). Może to działać tak, że zaczynasz jeść o 11, a kończysz o 19. Z czasem okresy „postu” zwykle się wydłużają. Prawdziwi mocarze otwierają swoje „okno żywieniowe” dopiero w okolicach 16 i wszystkie posiłki zaplanowane na dany dzień zjadają w przeciągu… dwóch godzin, by przez pozostałą część doby pościć.

Ta metoda bywa skuteczna, ale dla większości osób będzie wprost niemożliwa do dłuższego stosowania. Wcale nie musisz aż tak się katować. A jeśli nie stosujesz IF, tym bardzie nie powinieneś unikać śniadań. Ten pierwszy posiłek jest jednak bardzo ważny. Pozwala ci dobrze rozpocząć dzień i pozytywnie nastraja na zdrowe jedzenie oraz mądre (przemyślane!) wybory żywieniowe. Jeżeli rezygnujesz ze śniadania, potem szybko robisz się głodny, a gdy apetyt wzrasta nagle w pracy, skłaniasz się ku sięgnięciu po szybką przekąskę, która raczej nie będzie wtedy dietetyczna i wartościowa.

Co jeść na śniadanie żeby schudnąć? Oto proste przykłady:

Zdrowe musli - płatki z owocami wysypane na stole.
Musli możesz przygotować samodzielnie z różnych odmian płatków, orzechów i susoznych owoców.

  • owsianka przygotowana z płatków owsianych, napoju roślinnego, orzechów i mrożonych owoców
  • musli z pełnoziarnistych płatków zalane jogurtem naturalnym i podane ze świeżymi owocami
  • kanapki z żytniego pieczywa podane z mozarellą, pomidorkami i sałatką
  • jajka na miękko ze szczypiorkiem, rzodkiewkami, pomidorkami i kromkami ciemnego pieczywa
  • szybki koktajl z płatków owsianych, mleka, banana i masła orzechowego

2 – Stawiasz na produkty „light”

Większość artykułów nabiałowych występuje teraz w wersji „light”, czyli wersji o obniżonej zawartości tłuszczu. W ten sposób można obniżyć wartość kaloryczną każdego produktu i z jednej strony to dobrze, ale z drugiej nie do końca. Tłuszcz jest przecież nośnikiem smaku. Jeżeli producent decyduje się ten tłuszcz usunąć, musi go zastąpić czymś innym i zwykle wtedy szprycuje swój wyrób… CUKREM. A cukier jest jeszcze gorszy! Nie dość, że nie ma absolutnie żadnych korzystnych wartości odżywczych, to jeszcze do tego podnosi poziom glukozy we krwi, czyli wzmaga apetyt i totalnie nie syci. Wbrew pozorom lepiej zjeść już „normalny” serek wiejski i przyswoić nieco więcej kalorii niżeli uraczyć się jego wersją light, która ani nie odżywi organizmu, ani nie zaspokoi głodu.

To mit, że od tłuszczu się tyje. Tyjesz wtedy, gdy przyswajasz za dużo kalorii w stosunku do tego, ile ich przepalasz, a to, skąd one pochodzą, nie ma prawie żadnego znaczenia. Mimo wszystko dieta powinna być zdrowa. A tłuszcz jest zdrowy, bo to właśnie w nim rozpuszczają się witaminy A, D, E i K, tak więc bez niego nie będą one dobrze przyswajalne.

3 – Spożywasz za mało białka

Teoretycznie nawet na diecie składającej się niemalże z samych węglowodanów da się schudnąć, ale nie jest to najbardziej optymalny model żywieniowy na redukcji, a po co utrudniać sobie proces, który sam w sobie jest już trudny? Twoim sprzymierzeńcem w walce z nadwagą okaże się BIAŁKO. Dlaczego nie mogę schudnąć? Być może właśnie spożywasz za mało protein, które z uwagi na kilka swoich szczególnych cech potrafią uintensywnić proces zrzucania wagi:

  • białko nie wchłania się w 100%, dzięki czemu w pewnym stopniu jest samoistnie usuwane z organizmu!
  • artykuły nabiałowe bogate w białko potrafią przyspieszyć PPM (podstawową przemianę materii) nawet o 25%
  • białko pochodzące z wyrobów niskotłuszczowych (głównie roślin strączkowych, ryb, drobiu i chudej wołowiny) doskonale zaspokaja apetyt i daje uczucie pełnej sytości na długi czas
  • białko umożliwia rozbudowę tkanki mięśniowej, a im więcej masz mięśni, tym szybszy jest twój metabolizm spoczynkowy
Jajka

Ile białka na redukcji? Absolutne minimum dla każdej osoby to 0,9 g na 1 kg masy ciała, ale dobrze by było, gdyby ta wartość wzrosła do przynajmniej 1,2 g białka na 1 kg masy ciała. Jeżeli natomiast trenujesz, możesz potrzebować między 1,5 g – 2,5 g protein na 1 kg masy ciała. Pamiętaj tylko, by rzeczywiście sprawdzić, ile białka spożywasz, wyliczając to np. przy pomocy internetowych kalkulatorów dietetycznych. Może się okazać, że wcale nie jesz go tak dużo, jak to ci się wydawało i dlatego redukcja nie idzie do przodu.

4 – Źle oceniasz ilość spalonych kalorii

Każdy trening spala jakieś kalorie. W rzeczywistości jednak energia zużywana jest także przy myciu naczyń, sprzątaniu, spacerowaniu czy… staniu, o czym wspominaliśmy w tekście na temat tego, jak ćwiczyć żeby schudnąć. Kalorie spalane są nawet podczas spoczynku, choć oczywiście wtedy ten wydatek energetyczny jest znacznie mniejszy niżeli podczas robienia martwych ciągów bądź przysiadów. Nieraz jest jednak tak, że człowiekowi wydaje się, że bardzo ciężko trenuje, a wcale tak nie jest. Podczas godzinnego biegu jesteś w stanie spalić nawet tysiąc kalorii, ale równie dobrze tych spalonych kalorii może być 500 czy… 250, bo zależy to od wielu czynników – m.in. typu pokonywanego terenu, tempa biegu, twojej kondycji, twojej wagi czy nawet i wieku. Nie da się tu wyznaczyć żadnych ogólnych wartości. Jeżeli takowe dostrzegasz w jakichś tekstach, nie uznawaj ich za wiarygodne źródło informacji.

Ale oczywiście ćwiczenia na odchudzanie warto wykonywać. Po prostu nie kieruj się nadmiernie poziomem swojej aktywności fizycznej podczas ustalania jadłospisu. Jedz tak, aby chudnąć za sprawą samej diety. Niech trening będzie tylko dodatkiem. Jeśli uda ci się go wykonać – super, ale jeśli nie to za sprawą naszych wskazówek nie będziesz musiał zastanawiać się nad tym, czy przypadkiem poprzez odpuszczenie ćwiczeń nie przyswoiłeś w danym dniu za dużo kalorii.


Czasem mniej znaczy więcej. Niektóre treningi mogą mocno wzmagać apetyt i prowadzić do odczuwania niemalże ciągłego głodu. Jeżeli nie jesteś zawodowcem, nie ćwicz codziennie. Ustal plan treningowy i staraj się go trzymać. Możesz ćwiczyć ciężej np. 2-3 razy w tygodniu, a w pozostałe dni po prostu spacerować albo odprężać się przy rozluźniającym rozciąganiu bądź jodze. Mimo wszystko trening nie jest niezbędny do schudnięcia. Można w ogóle nie ćwiczyć, a skutecznie przeprowadzać redukcję.

5 – Za bardzo się… stresujesz!

A stres nie jest dobry ani dla twojej psychiki, ani dla twojego ciała. Przestań cały czas zadawać sobie pytanie, dlaczego nie mogę schudnąć mimo diety i ćwiczeń. Jeżeli kilkukrotnie w ciągu dnia wchodzisz na wagę i bez przerwy próbujesz sprawdzać, czy przypadkiem nie udało ci się stracić chociaż jednego centymetra w talii, już takim zachowaniem wprowadzasz organizm w stan niepotrzebnego stresu. Tak się nie da żyć. No i nie da się też skutecznie odchudzać. Stres powoduje wyrzut kortyzolu i adrenaliny, a są to hormony, których na co dzień raczej nie potrzebujemy. Spróbuj aż tak bardzo się nie spinać. Wzrost wagi o 1 kg to jeszcze nie koniec świata. Uważaj też na inne czynniki stresogenne, niekoniecznie te związane z zafiksowaniem się na zrzucaniu kilogramów, bo i one mogą niestety zaburzać twoją redukcję.

Kobieta medytuje w kwiecie lotosu na łonie natury.
Medytacja znakomicie odpręża ciało i duszę.

Wrzuć na luz. Naucz się odpoczywać i przede wszystkim pozwól sobie na ten odpoczynek. Przestań koić nerwy słonymi przekąskami czy słodyczami bądź zamawianą pizzą. Takie przekąski w niczym ci nie pomogą, a jedynie pogorszą twoją sytuację. Naprawdę istnieją dużo lepsze sposoby na odstresowanie się niżeli zapychanie się pustymi kaloriami. Oto przykłady:

  • spacer na łonie natury
  • gorąca kąpiel z dodatkiem odprężających olejków
  • trening siłowy rozładowujący napięcie
  • uspokajająca joga
  • olejek CBD o WYSOKIM STĘŻENIU
  • medytacja
  • rozmowa z bliską osobą
  • po prostu sen

Dlaczego nie mogę schudnąć – podsumowanie

Po wyeliminowaniu powyższych przyczyn znajdziesz się już na dobrej drodze do wymarzonej sylwetki i idealnej wagi. Możesz jednak zrobić dla siebie coś jeszcze. Trzymaj tzw. „czystą michę”, ćwicz i dbaj o regenerację, a do tego sięgnij po skuteczny środek na odchudzanie, jakim jest BurnRizer. Jego skład potwierdza właśnie to, że produkt może działać – przeczytasz o tym w tekście analizującym dokładnie substancje występujące w produkcie. A jeśli chcesz od razu kupić te tabletki, klikaj w poniższy link. Dzięki niemu przy okazji skorzystasz z fajnego rabatu.

Similar Posts