Dieta ketogeniczna produkty - łosoś, pietruszka, cytryny, pomidory, szparagi i pieprz.
|

Dieta ketogeniczna – co to właściwie jest?

Tym – miejmy nadzieję – krótkim artykułem rozpoczynamy dłuższą serię wpisów na temat diety ketogenicznej. Zapewne każdy już o niej słyszał, ale czy każdy wie, na czym ona dokładnie polega? Dieta ketogeniczna co to właściwie jest i czy warto ją stosować niekoniecznie z myślą o uzyskaniu tzw. czystego umysłu i lepszej koncentracji, ale dla zwalczenia zbędnych kilogramów? Właśnie tymi podstawowymi kwestiami zajmiemy się w tym tekście.

Czy dieta keto odchudza? To pytanie zadają wszyscy, którzy chcą przerzucić się z węglowodanów na tłuszcze wyłącznie po to, by wysmuklić ciało i pozbyć się nadwagi lub otyłości. Dieta ketogeniczna MOŻE odchudzać, ale sporo zależy jeszcze od tego, jak jest prowadzona i także od tego, ile kalorii się na niej spożywa. Znając jednak sposób działania tego modelu żywienia, można się domyślać, że chudnięcie będzie jego naturalnym następstwem.

Osoby, które od lat żywią się zgodnie z zasadami diety ketogenicznej, raczej nie mają problemów z wagą i bez żadnych starań utrzymują prawidłową masę ciała, nie musząc przeliczać każdej spożytej kalorii i nie musząc zastanawiać się nad każdym kolejnym posiłkiem.

Odwracamy piramidę żywieniową do góry nogami!

Chyba każdy kojarzy, jak wygląda Piramida Zdrowego Żywienia. Specjalna infografika o kształcie podzielonej na poziomy piramidy pokazuje, jak należy układać codzienną dietę, by była ona wartościowa, zdrowa i zaspokajała wszystkie potrzeby organizmu. Dół piramidy tworzą węglowodany – najpierw owoce i warzywa, później produkty z pełnego ziarna. To właśnie ich w zdrowej diecie ma być najwięcej.

Później przechodzimy przez różne źródła białka, by dopiero na samym szczycie piramidy ujrzeć minimalną porcję tłuszczy – trochę mięsa, jajek i ryb oraz ledwie co dostrzegalną dawkę orzechów, nasion i olejów roślinnych. W diecie ketogenicznej piramida zostaje dosłownie odwrócona do góry nogami! Już robi się kontrowersyjnie, ale zwykle jest właśnie tak, że najlepsze rezultaty nie biorą się ze schematycznych działań.

Dieta ketogeniczna co to? To sposób żywienia, w którym organizm ma za zadanie czerpać energię głównie z samego tłuszczu. Totalne przeciwieństwo standardowej – uznawanej za dobrze zbilansowaną – diety. Tłuszcz nagle zastępuje wychwalane przez dietetyków węglowodany i… rzeczywiście pozwala na szybsze spalanie tkanki tłuszczowej!

Czy od węglowodanów się tyje?

Ciasteczka z dżemem morelowym i cukier puder.
Ciasteczka łatwo odkładają się w postaci zbędnego tłuszczyku.

Teoretycznie nie, a w praktyce – niestety – coraz częściej tak. Węglowodany śmiało możemy obarczyć częściową winą za współczesną globalną plagę otyłości. A już zwłaszcza te węglowodany, które występują w połączeniu z innymi makroskładnikami i dodatkowymi substancjami, które podwyższają atrakcyjność produktu.

Ludzie polegają na widok półek wypełnionych słodyczami, białymi pachnącymi bułeczkami i słodziutkimi wypiekami, które w ciągu krótkiej chwili potrafią poprawić im nastrój. Im więcej tego jedzą, tym większą mają na to ochotę, bo węglowodany proste (zwłaszcza w miksie z tłuszczem, czyli klasyczne połączenie ze słodyczy) uzależniają i to potrafią uzależniać tak silnie jak papierosy czy inne używki, których nikt nigdy nie traktowałby tak łagodnie jak czekoladek czy ciasteczek. Potem je się tego tylko coraz więcej i więcej. Efekt? Oczywiście skok wagi. A w gratisie możliwe:

  • cukrzyca
  • insulinooporność
  • grzybice (m.in. Candida)
  • ciągłe zmęczenie, ospałość i brak energii
  • problemy skórne

A przecież można inaczej. Na diecie ketogenicznej organizm nie potrzebuje już węglowodanów do szczęścia czy życia, bo energię pobiera z tłuszczu – zarówno tego zapasowego, jak i tego przyjmowanego w danym momencie z jedzeniem. W wątrobie dochodzi do spalenia kwasów tłuszczowych, czego efektem jest wytworzenie ciał ketonowych. Organizm wchodzi w stan ketozy.

WARTO WIEDZIEĆ!

Ciała ketonowe to rewelacyjne paliwo dla ludzkiego organizmu. Działają znacznie lepiej (efektywniej i wydajniej) niżeli czysta glukoza. W pewnych ilościach tworzone są nawet na "zwykłej" diecie, jednakże dopiero po wejściu w stan ketozy można mówić o prawdziwym czerpaniu energii z ciał ketonowych.

Czy dieta ketogeniczna działa?

Na odchudzanie – na pewno. A do tego działa bardzo szybko. Już w pierwszym tygodniu można liczyć na wyraźny spadek wagi. Im wyższa była waga początkowa, tym oczywiście większy ten spadek będzie. Później masa ciała ulega delikatnej stabilizacji i dalej redukcja przebiega już liniowo, pozwalając na tracenie od 0,5 do 1 kg na każdy tydzień. Oczywiście pewne przestoje mogą się zdarzyć, jednakże jeśli potrwają one dłużej niż trzy tygodnie lub co gorsza waga nagle zacznie wzrastać, należy przyjrzeć się swojemu jadłospisowi i sprawdzić, czy ma on odpowiednią kaloryczność i czy zgadza się z podstawowymi zasadami diety ketogenicznej. Te zasady są stałe i nie mogą być naginane. Od tej reguły nie ma wyjątków. Decydując się na przejście na dietę ketogeniczną, trzeba zdać sobie sprawę z tego, że jest to dieta mocno rygorystyczna, w której nie ma miejsca na drobne odstępstwa czy jakiekolwiek grzeszki.

Dieta ketogeniczna co to – podstawowe zasady

Jajko, borówki, awokado i migdały - wartościowy posiłek na diecie ketogenicznej.
Na diecie ketogenicznej nie może zabraknąć zdrowych tłuszczy.

Wciąż jednak nie powiedzieliśmy sobie o kwestii absolutnie najważniejszej. Dieta ketogeniczna co jeść i jak jeść, aby rzeczywiście wejść w stan ketozy i rzeczywiście zacząć chudnąć? Tutaj kluczowy będzie odpowiedni rozkład makroskładników. Największy nacisk należy położyć na to, by trzymać się poniższego makro.

Rozkład makroskładników w diecie ketogenicznej:

TŁUSZCZE 75-80%
BIAŁKO 15-20%
WĘGLOWODANY 5%

Większość twierdzi, że nie trzeba nawet liczyć kalorii, bo wystarczy dzień w dzień utrzymywać wskazane wyżej makro, aby naprawdę chudnąć. Nie jest to wcale takie dziwne. Za skutecznością tej diety może przemawiać chociażby fakt wysokiej sytości tłuszczu. Dużo łatwiej można się najeść dużym kawałkiem łososia podanego z garścią orzechów włoskich niżeli dwoma pączkami, po których ma się tylko ochotę na więcej i więcej. Tłuszcz syci lepiej niżeli węglowodany. Na diecie ketogenicznej niemożliwe jest również podsycanie apetytu drobnymi przekąskami. Dieta automatycznie staje się „czysta”. Występują w niej tylko podstawowe i naturalne produkty. Nie da się do niej dodać większej ilości „gotowców”, gdyż naprawdę trudno znaleźć takie, które spełniałyby warunki zawarte w powyższej mini tabeli.

Jak zacząć?

To wszystko brzmi naprawdę zachęcająco, zwłaszcza gdy człowiek przeczyta sobie dieta ketogeniczna opinie i dowie się z nich, że wielu osobom ten model żywienia pomógł schudnąć i pozwolił na bezproblemowe utrzymywanie niskiej masy ciała. Jak jednak zacząć? Jak odzwyczaić się od jedzenia węglowodanów i przede wszystkim jak wejść w ten stan ketozy, w którym organizm naprawdę zacznie pobierać energię z samego tłuszczu? Można to zrobić poprzez samą dietę, ale nie jest to najprostsza opcja, gdyż w tym przypadku ketoza jest osiągana zwykle dopiero po paru tygodniach. Szybsza metoda? Tabletki keto na odchudzanie KETO GURU! Warte sprawdzenia! Opis na stronie, na której można je kupić, wygląda baaardzo obiecująco!

Taką pomoc warto sobie zapewnić. Zwłaszcza że dieta ketogeniczna początkowo łatwa nie jest i wymaga sporego zawzięcia, by ją utrzymać. Mało kto potrafi tego dokonać w sposób zupełnie „naturalny”. A po co się męczyć i katować, skoro to samo da się osiągnąć z pewną pomocą w postaci tabletek?

TABLETKI NA KETO – KLIKNIJ I KUP!

Pomoc dla osób rozpoczynających przygodę z dietą ketogeniczną, które chcą szybciej wejść w stan ketozy.

Dieta ketogeniczna co to – podsumowanie

Dieta ketogeniczna to na pewno skuteczny sposób na odchudzanie. Trzeba być jednak prawdziwym ignorantem, by nie wspomnieć o jej równie korzystnym wpływie na zdrowie. A już zwłaszcza o jej pozytywnym wpływie na układ nerwowy i sam mózg! W ketozie tkwi olbrzymi potencjał. A jak go najlepiej wykorzystać, o tym opowiemy sobie w kolejnych tekstach. Bądźcie cierpliwi! Wyjaśnimy w nich również to, czym są tabletki na ketoze, w jaki sposób działają i czy warto z nich korzystać przy tym modelu żywienia.

Similar Posts