Dieta czy ćwiczenia - co jest ważniejsze
| |

Dieta czy ćwiczenia – co jest ważniejsze cz.2

Kontynuujemy temat rozpoczęty w poprzednim tekście i wciąż próbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest ważniejsze – dieta czy ćwiczenia – w zależności od obranego celu. Ostatnio skupiliśmy się głównie na wyglądzie, przede wszystkim na odchudzaniu (przy okazji wspomnieliśmy najskuteczniejsze suplementy diety na odchudzanie), a dziś pójdziemy w zupełnie innym kierunku. Pomożemy ci zadbać o twoje wnętrze.

Bo nie uzyskasz pełnego szczęścia i wysokiej jakości życia wyłącznie poprzez zafiksowanie się na punkcie swojej aparycji. Czasem warto pomyśleć o naprawieniu zrujnowanej odporności, aby rzadziej chorować i dzięki temu aktywniej działać, a czasem należy zająć się sferą psyche, o której niestety często zapominamy. A co wtedy okazuje się najistotniejsze? Dieta czy ćwiczenia – co ważniejsze dla zdrowia, długowieczności i spokoju ducha?

Gdy twoim celem jest… DŁUGIE I AKTYWNE ŻYCIE

Zwycięzca: TRENING

Mężczyzna biegnie po ulicy w szortach i sportowych butach.
Biegaj i ŻYJ!

Gdyby istniał magiczny lek na nieśmiertelność, sprawa byłaby prosta, ale takiego leku niestety (albo stety) nie ma. Suplementy diety też niewiele tutaj zdziałają. Nie chodzi zresztą tylko o to, by żyć jak najdłużej, ale bardziej o to, by do końca swoich dni utrzymywać pełną sprawność umysłową i fizyczną, czyli po prostu być w formie – móc godzinami biegać za wnukami, realizować kolejne projekty zawodowe, jeździć na wakacje, pisać książki (a czemuby nie?) i po prostu… korzystać z życia! Dieta na to wszystko ma oczywiście pewien wpływ, jednakże ten wpływ nigdy nie będzie aż tak silny jak w przypadku aktywności fizycznej. Ćwicz jednak z głową. Zacznij zwracać uwagę na swój pułap tlenowy i spróbuj go zmaksymalizować. Najnowsze badania wykazały, że to właśnie on – jeśli zostanie utrzymany na wysokim poziome – jest w stanie zagwarantować ludziom długowieczność.

Czym jest pułap tlenowy? Otóż jest to wskaźnik obrazujący wytrzymałość twojego organizmu. Oznacza się go skrótem VO2max, który mówi, jak dużą objętość tlenu twoje ciało jest w stanie zużytkować podczas aktywności fizycznej. Nad pułapem tlenowym można jak najbardziej pracować. Oczywiście rodzisz się z pewnymi naturalnymi predyspozycjami, jednakże to nie jest tak, że one są stałe, bo można je zmieniać. Jeżeli na tę chwilę ciężko jest ci przebiec pięćset metrów bez zadyszki, raczej nie zostaniesz drugim Usainem Boltem, ale istnieje szansa, że za sprawą regularnych treningów w przyszłym roku poczujesz się gotowy do wystartowania w maratonie i ukończysz go bez większych trudności.

Najlepsze ćwiczenia na poprawę pułapu tlenowego

Skoro zależy ci na lepszej wytrzymałości, musisz uprawiać sporty wytrzymałościowe, czyli chociażby bieganie. Świetnym wyborem będą też HIIT-y, czyli krótkie, aczkolwiek bardzo intensywne treningi interwałowe. Staraj się ćwiczyć przynajmniej trzy razy w tygodniu przez pięćdziesiąt minut. W celu zapewnienia sobie profilaktyki antynowotworowej powinieneś ruszać się jeszcze więcej. Codzienna dodatkowa aktywność fizyczna wyraźnie zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. A tą aktywnością nie musi być nic szczególnie ciężkiego. Jest nią nawet zwykły spacer!

Gdy twoim celem jest… ZDROWY STAN SKÓRY

Zwycięzca: DIETA

Zdrowe produkty na naturalne kosmetyki - olejki, ogórek, aloes i cytryna.
Z niektórych produktów spożywczych przygotujesz świetne naturalne kosmetyki.

Teoretycznie łączy się to z wyglądem zewnętrznym, ale jednak nie do końca, bo stan skóry może sporo powiedzieć o tym, co takiego dzieje się wewnątrz organizmu. Trądzik w wieku dorosłym nie jest normalny. Łuszczyca, łupież czy egzema także nie są „zwyczajnymi” defektami estetycznymi, których można by było pozbyć się przy pomocy drogeryjnych kosmetyków, bo są to choroby wymagające leczenia, jakiego nie zastąpi nawet dieta. Jeżeli masz zdiagnozowaną którąkolwiek z tych chorób albo przypuszczasz, że możesz z którąś z nich się zmagać, lepiej od razu zapisz się do dermatologa. Tak dla pewności. Tych chorób można się pozbyć, ale jednak w większości przypadków wymagają one zastosowana środków farmakologicznych przepisywanych na receptę.

Jeżeli natomiast twoje problemy nie są aż tak poważne, a po prostu zauważasz, że w ostatnim czasie stan twojej skóry uległ pogorszeniu, dieta jak najbardziej jest w stanie ci pomóc. Na początek zadbaj o nawodnienie. Pij nawet do trzech litrów wody dziennie – dobrze nawodniona skóra od wewnątrz, to dobrze nawodniona skóra od zewnątrz. Ponadto uzupełnij dietę kwasami omega-3 (orzechami włoskimi, siemieniem lnianym i tłustymi rybami morskimi), antyoksydantami (świeżymi i najlepiej surowymi warzywami i owocami) oraz aminokwasami (białkiem – chudym mięsem, nabiałem i roślinami strączkowymi). Suplementy diety jakie brać na lepszy wygląd skóry? Wszystkie te, które zawierają wskazane przed chwilą związki.

Trening pomoże w oczyszczeniu skóry od środka

O dziwo jednak trening też pomoże ci zadbać o stan skóry i to nie tylko w kontekście poprawiania jej jędrności czy działania antycellulitowego. Gdy ćwiczysz ciężko, intensywnie się pocisz, a w ten sposób toksyny zostają wydalone na zewnątrz! Pozbywasz się niechcianych substancji bezpośrednio przez skórę. Oczyszczasz ciało od środka, a dzięki temu pięknieje ono na zewnątrz!

Gdy twoim celem jest… POPRAWA ODPORNOŚCI

Zwycięzca: BRAK

Witamina C w tabletkach, cytryna i pomarańcza w tle.
Czasem warto wspomóc się suplementami diety.

Dieta czy ćwiczenia – co lepiej wpłynie na zdrowie? Tutaj nie da się wyznaczyć zwycięzcy. A nawet bylibyśmy skłonni stwierdzić, że dla zdrowia ważne są trzy elementy: zdrowa dieta, ćwiczenia fizyczne oraz… przemyślana suplementacja, czyli głównie naturalne preparaty na wzmocnienie organizmu, uzupełniające różne niedobory. Pomyśl o każdym z tych aspektów. Dieta na poprawę odporności powinna uwzględniać jak największą ilość antyoksydantów (głównie ze świeżych warzyw i owoców), błonnika pokarmowego (siemię lniane, orzechy i pieczywo pełnoziarniste) oraz witamin z grupy B, choć równie ważne są w niej nienasycone kwasy tłuszczowe, których bezapelacyjnie najlepszym źródłem są RYBY, zwłaszcza te tłuste i morskie. Witamina D (najlepiej ta w formie leku) też potrafi odwalić świetną robotę. Jej akurat nie dostarczysz sobie z jedzeniem, dlatego w miesiącach letnich i wiosennych staraj się codziennie wychodzić przynajmniej na piętnaście minut na słońce, a w pozostałych częściach roku stosuj bogate w nią tabletki na zmęczenie i brak energii.

Bywa jednak i tak, że zdajesz sobie sprawę z tego, iż twoja dieta nie jest w stu procentach zdrowa, ale nie potrafisz jej zmienić, bo brakuje ci na to czasu, pieniędzy albo… ochoty. Na ratunek przybiegają suplementy diety. Możesz je stosować właśnie po to, by szybciej zdrowieć.

Bez sportu nie ma mowy o odporności

Ale – co zaskakujące – trening wzmacniający odporność nie może być zbyt ciężki. Długie, kilkugodzinne sesje treningowe praktykowane dzień w dzień wręcz osłabiają organizm, bo prowadzą do przemęczenia i wymagają długotrwałej regeneracji. Ćwicz więc na spokojnie, ale rób to codziennie. Przejście pięciu kilometrów nie jest szczególnie dużym wyzwaniem, ale jeśli taki marsz będziesz powtarzać codziennie i to na świeżym powietrzu (nawet zimą!), na dobre zapomnisz o tym, co to znaczy być przeziębionym.

Gdy twoim celem jest… ZDROWIE JELIT

Zwycięzca: DIETA

Ból brzucha - zespół jelita drażliwego.
Jedz zdrowo, a twoje jelita ci za to podziękują.

Ten punkt łączy się dość mocno z poprzednim, ponieważ odporność w olbrzymim stopniu zależy właśnie od kondycji jelit! Czy wiesz, że aż 80% wszystkich twoich komórek odpornościowych jest zlokalizowana właśnie w przewodzie pokarmowym? Zadbaj o skład swojej mikrobioty i ciesz się lepszym zdrowiem, lepszym samopoczuciem, lepszym wyglądem, a nawet lepszą sylwetką (dobra mikrobiota = szybsza przemiana materii)! Wszystko zaczyna się właśnie od jelit. Nie bez przyczyny niektórzy nazywają je naszym drugim mózgiem.

Intensywnymi ćwiczeniami raczej nie zadbasz o układ pokarmowy, więc w tym przypadku musisz skupić się na diecie. Wprowadzaj do niej przede wszystkim naturalne prebiotyki. Znajdziesz je w: cebuli, czosnku, bananach, owocach jagodowych, natce pietruszki, orzechach i wybranych napojach roślinnych (do niektórych z nich producenci celowo dodają substancje prebiotyczne). Karm tymi produktami swoją mikrobiotę. Odżywiaj ją również naturalnymi probiotykami – kefirem, maślanką i jogurtem naturalnym.

Spacery też pomagają dbać o jelita

Dieta czy ćwiczenia co ważniejsze dla zdrowia jelit? Na pewno dieta, ale jednak by przewód pokarmowy mógł prawidłowo i aktywnie działać, trzeba go od czasu do czasu nieco rozruszać. Najlepiej zrobisz to przy pomocy spacerów. Spacerów praktykowanych każdego dnia. Możesz też wypróbować na sobie specjalną jogę ukierunkowaną na poprawę przemiany materii.

Dieta czy ćwiczenia co jest ważniejsze cz.2 – podsumowanie

Tak jak już to sobie mówiliśmy ostatnio – na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Czasem ważniejsza okazuje się dieta, innym razem to ćwiczenia fizyczne pozwalają szybciej osiągnąć zamierzony cel. I tu dochodzimy do meritum. Najpierw wyznaczasz cel, a dopiero potem dobierasz do niego plan działania. Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie, by od razu umieścić w tym planie i dietę, i ćwiczenia. A nawet i suplementację.

Similar Posts