Wysportowany mężczyzna ćwiczy z hantlami w pozycji deski.

Cytrulina – jak działa i na co pomaga?

Cytrulina = pompa mięśniowa? To na pewno, jednakże nie należy sprowadzać działania tego suplementu diety dla sportowców wyłącznie do wizualnej i zarazem chwilowej poprawy wyglądu sylwetki, bo jednak jego możliwości są znacznie ciekawsze. Cytrulina jak działa? W tym tekście omówimy sobie jej najważniejsze właściwości. Trochę ich jest.

Gdyby ktoś chciał stworzyć ranking najlepszych suplementów diety dla sportowców, na pierwszym jego miejscu zawsze zagościłaby kreatyna, która rzeczywiście jest preparatem pomagającym osobom trenującym na siłowni, o czym pisaliśmy w tekście omawiającym rolę kreatyny w treningu siłowym. Cytrulina też stanęłaby jednak na podium i zajęłaby drugie miejsce. Pod pewnymi względami może ona rywalizować z samą kreatyną. Jakie są więc najważniejsze cytrulina właściwości?

1. POMPA MIĘŚNIOWA, czyli efekty wizualne

Mówiąc najprościej jak się da: cytrulina potęguje efekt rozszerzenia naczyń krwionośnych po treningu. Przez rozszerzone naczynia krwionośne przepływa więcej krwi i też więcej krwi trafia do komórek mięśniowych. Mięśnie są nią napełniane. Skutkuje to wystąpieniem tzw. „pompy mięśniowej„. Mięśnie w pewnym sensie puchną, poprawia się ich objętość i wizualnie wyglądają na większe. Czy jednak przynosi to jakiekolwiek wymierne korzyści prócz tych pozornych, związanych wyłącznie z wyglądem?

Otóż tak. Im więcej krwi trafi do mięśni, tym lepiej, bo wraz z krwią przenoszone są do nich różne substancje odżywcze. A dobrze odżywione mięśnie zawsze będą w stanie pracować dłużej, ciężej i efektywniej.

2. WYTRZYMAŁOŚĆ

Cytrulina jak działa na wytrzymałość? W tym kontekście nieraz porównuje się ją do kreatyny, bo podobnie jak i ona wspomaga produkcję ATP, czyli Adenozyno-5′-trifosforanu będącego jednym z podstawowych nośników energii. Obie substancje (kreatyna i cytrulina) przyspieszają też regenerację fosfokreatyny, a jako że bierze ona czynny udział w syntezie ATP, przyczynia się to do szybszej odbudowy ATP i szybszego powrotu energii. Ale uwaga! Ze względu na jedną szczególną właściwość cytrulina może nieco lepiej wpływać na wytrzymałość niżeli kreatyna. Kreatyna działa, z tym nawet nie ma się co kłócić, ale działa na stosunkowo krótki czas, dlatego cały jej zapas może zostać zużyty już podczas godzinnego wysiłku, podczas gdy treningi nieraz są znacznie dłuższe. Cytrulina z kolei stopniowo i przez długi czas uwalnia swoją moc. Jest wprost idealnym suplementem diety dla sportowców uprawiających sztuki walki, maratończyków i wszystkich tych, których treningi trwają zwykle dłużej niż półtorej godziny.

Cytrulina znakomicie obniża uczucie zmęczenia. Pomaga podnieść poziom ornityny, która z kolei obniża poziom amoniaku, a jest to ważne z tego względu, iż nadmiar amoniaku, wytwarzany podczas intensywnego wysiłku, potęguje zmęczenie (cytrulinę można przyjmować wraz z ornityną i niektórzy tak właśnie robią).

Ponadto cytrulina zmniejsza obolałość potreningową. Dzięki niej mięśnie mogą szybciej się zregenerować nawet po bardzo ciężkim i bardzo długim wysiłku. Cytrulina właściwości zostaną jednak najlepiej wykorzystane w momencie, gdy zostaną połączone z właściwościami kreatyny. Te dwa suplementy diety dla sportowców warto przyjmować równocześnie. Cytrulina z kreatyną stworzą duet idealny, który momentalnie poprawi wytrzymałość u każdej osoby.

3. WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Bez dwóch zdań po cytrulinę sięgają głównie ci, którym zależy albo na lepszym wyglądzie (pompie), albo na lepszych wynikach sportowych (wytrzymałości). Zaskoczeniem dla nich będą zatem prozdrowotne właściwości związku. Cytrulina jak działa na zdrowie? Częściowo już sobie o tym wspomnieliśmy, ale warto to podkreślić, iż ma ona zbawienny wpływ na cały układ krwionośny. Fajnie reguluje ciśnienie krwi. Może skutecznie obniżyć ciśnienie spoczynkowe, ale (co jest bardzo pozytywne) robi to tylko wtedy, gdy rzeczywiście dochodzi do nieprawidłowego podwyższenia ciśnienia. U osób zdrowych nie wywoła więc żadnych efektów pod tym względem – ani pozytywnych, ani negatywnych.

Czasami wspomina się również o szczególnym działaniu cytruliny mogącym poprawiać erekcję. Istnieją jednak lepsze sposoby na osiąganie pełnego wzwodu i zwiększanie swojej gotowości do aktywności seksualnej. 

Wiemy już, jak działa cytrulina. A jak ją przyjmować, by wszystkie jej powyższe właściwości odczuć na własnej skórze? Zalecana dawka to ok. 1-2 g przyjmowane 3 x na dobę. Dawkowanie zależy również od jakości i składu konkretnego suplementu. Zawsze należy więc zapoznać się z zaleceniami producenta, zanim zacznie się regularnie przyjmować jakikolwiek suplement.

Similar Posts